Blog 86/2019 Stikstof.

Het word koud en inmiddels heb ik de tussen-jas ingeruild voor een winterjas. Snijdende koude wind doet de temperatuur verlagen en koud aanvoelen. Herfst slaat keihard in en de laatste hardnekkige bomen laten hun bruin gekleurde bladeren los.

Zaterdag komt de goedheiligman aan. Voor ons een nieuw tijdperk gezien het feit dat wij geen gelovigen in ons gezin meer hebben. De magie en mysterie is eraf en een ieder weet dat het wij als ouders waren die het sprookje in de lucht hielden. Nu lootjes trekken, surprises maken en gedichten. Dat laatste voor mij een kers op de taart. Mijn hobby het schrijven van korte teksten kon nu even uitgerold worden. Hoewel ik eigenlijk alleen voor mijn lootje hoef te schrijven, schrijf ik er 1 voor elk gezinslid.

Het nieuws staat er bol van. De Stikstof crisis. Hoewel ik met mijn werk er direct mee in aanraking kom heb ik me tot nu er verre van gehouden.
Een onbegrijpelijke berekening ten grondslag schud heel Nederland op. Me der een beetje in verdiept te hebben kom ik tot de conclusie dat hoeveelheid stikstof neerslag per sector ongeveer dit is: 46% landbouw, 32,3% buitenland. Dit zijn de grote spelers. En wat doet Nederland tot mijn en onze grote verbazing? Ja hoor de maximum snelheid verlagen. Het terugbrengen van de maximum snelheid van 130 naar 100 levert in de sector wegverkeer die op 6,1% staat een winst op van 0,07%!!. Rutte riep gisteren bij de persconferentie dat het een rot maatregel is maar echt genomen dient te worden. Dit is dus helemaal niet waar. De Landbouw en het buitenland zijn de grote sectoren waren nu eenmaal, als je het hele stikstof verhaal serieus moet nemen de klappen dienen te vallen. In de landbouw gebeurt dit nu en straks nog meer. Ik ben der er ook van overtuigd dat hier best wat kan verbeteren. Ook moeten we kijken naar het buitenland. De verlaging van de maximum snelheid is mijn inziens niet de oplossing. Ook economisch gezien is dit een slechte maatregel. Vooral voor Friesland. Friesland lijkt altijd al zo ver weg. Met de verlaging van de maximum snelheid helemaal. Ook al is het maar een gevoel. Ik zal er niet veel minder hard door gaan rijden. Boetes neem ik voor lief. Ik neem niet aan dat er opeens overal traject controles komen. De incidentele flitser, ach.

Facebook Comments
Delen op Social media